Vanaf 1 juli 2015 is de Wet Pensioencommunicatie in werking getreden. Een aantal wetsartikelen in de Pensioenwet zullen hiervoor worden gewijzigd. De gewijzigde artikelen treden gefaseerd in werking. Doel van de wet is zorgen dat de pensioencommunicatie effectiever wordt.
Met het effectiever maken van de pensioencommunicatie wordt bedoeld dat de deelnemer:
De ‘eisen’ die worden gesteld aan pensioencommunicatie door de pensioenuitvoerder zijn:
De ‘eisen’ betreffen open normen. Dat wil zeggen dat de AFM het vooralsnog aan de pensioenuitvoerders zelf overlaat om het op een goede manier in te vullen.
De belangrijkste wetswijzigingen die in de Pensioenwet zijn/worden doorgevoerd:
Zoals aangegeven, zal de startbrief, zoals we die nu in al zijn vormen kennen, op uiterlijk 1 juli 2016 door de pensioenuitvoerders worden vervangen door Pensioen 1-2-3. Pensioen 1-2-3 is tot stand gekomen in samenwerking met het Verbond van Verzekeraars en de Pensioenfederatie. Vrijwel alle pensioenuitvoerders en pensioenfondsen zijn hierbij aangesloten. Pensioen 1-2-3 heeft als doel het uniform gebruik van teksten en vormgeving (iconen). Hierdoor kunnen pensioenregelingen onderling beter met elkaar worden vergeleken en biedt het de deelnemer ‘handelingsperspectief’.
Pensioen 1-2-3 bestaat, zoals de naam al zegt, uit drie lagen:
Laag 1: De basale gegevens: wat krijgt de deelnemer, wat krijgt de deelnemer niet, hoe bouwt de deelnemer pensioen op, welke keuzes heeft de deelnemer, hoe zeker is het pensioen, welke kosten worden er door de pensioenuitvoerder gemaakt?
Laag 2: Dezelfde inhoud als Laag 1 met meer informatie over de gebruikte staffel en de mogelijkheid van bijsparen.
Laag 3: De (juridische) documenten van de pensioenuitvoerder.
Laag 1 moet door de pensioenuitvoerder worden verstrekt aan de deelnemer. Voor laag 2 en 3 mag de pensioenuitvoerder volstaan met een verwijzing naar de website van de pensioenuitvoerder.
De meest voorkomende iconen zijn:
![]() |
|
Ouderdomspensioen |
Partnerpensioen |
![]() |
|
Eigen bijdrage |
Waardeoverdracht |
|
|
Deeltijdpensionering |
Ondanks alle goede bedoelingen van de overheid met Pensioen 1-2-3 is APS Pensioenteam van mening dat de wettelijke pensioeninformatie nog altijd te gefragmenteerd wordt gepresenteerd aan de deelnemer. Pensioen 1-2-3 biedt te weinig informatie, het UPO vermeldt slechts de opgebouwde waarde en het pensioenregister vermeldt het te verwachten pensioen. Voor een compleet beeld van de pensioensituatie zal de deelnemer hierdoor nog altijd verschillende bronnen moeten raadplegen. Naast deze wettelijke pensioeninformatiebronnen bieden pensioenuitvoerders vaak zelf ook nog online pensioeninzichten voor de deelnemers. Mogelijk is dit echter niet bevorderlijk is voor het totaaloverzicht.
Eén van de doelstellingen van Pensioen 1-2-3 is de onderlinge vergelijkbaarheid tussen pensioenregelingen te vergroten. Maar wat houdt dat dan in? Is het enkel het kunnen vergelijken van de iconen van de ene regeling met die van de andere regeling? Welk handelingsperspectief wordt een deelnemer daarmee precies geboden? Hoe kan een deelnemer nu weten dat hij beter kan bijsparen (handelingsperspectief) als hij, in het geval van een premieovereenkomst, de opgebouwde waarde nog altijd niet kan relateren aan de ingelegde premies en behaalde rendementen? Deze essentiële informatie ontbreekt overigens nog in alle wettelijke pensioenuitingen.
Daarnaast zou Pensioen 1-2-3 naar onze mening ook iets moeten vertellen over de kwaliteit van de pensioenregeling. De ene uitkerings- of premieovereenkomst is immers de andere niet. De meest voorkomende uitkeringsovereenkomst van dit moment is een middelloonregeling. De meest voorkomende premieovereenkomst van dit moment is een beschikbare premieregeling. In beide regelingen kan het maximale ambitieniveau van 1,875% worden behaald, uitgaande van de minimale franchise.
Onderstaande tabel laat het verschil in te bereiken ouderdomspensioen en ambitieniveau zien wanneer het maximale opbouwpercentage van 1,875% wordt verlaagd naar 1,75% en wanneer de minimale franchise van 12.953 euro wordt verhoogd naar 15.000 euro.
Tabel: Invloed van het opbouwpercentage en de franchise op het te bereiken pensioen en het ambitieniveau
Omschrijving |
Ambitieniveau / opbouw % |
Ambitieniveau / opbouw % |
Ambitieniveau / opbouw % |
Ambitieniveau / opbouw % |
Salaris |
€ 33.000 |
€ 33.000 |
€ 33.000 |
€ 33.000 |
Franchise |
€ 12.953 |
€ 15.000 |
€ 12.953 |
€ 15.000 |
Pensioengrondslag |
€ 20.047 |
€ 18.000 |
€ 20.047 |
€ 18.000 |
Ambitieniveau / Opbouw % |
1,875% |
1,875% |
1,750% |
1,750% |
Opbouw per jaar |
€ 376 |
€ 338 |
€ 351 |
€ 315 |
Te bereiken ouderdomspensioen |
€ 15.035 |
€ 13.500 |
€ 14.033 |
€ 12.600 |
Ambitieniveau t.o.v. |
100,00% |
86,35% |
93,33% |
90,30% |
Daadwerkelijk opbouwpercentage |
1,875% |
1,619% |
1,750% |
1,693% |
Een deelnemer ziet dus aan de hand van de iconen in Pensioen 1-2-3 dat hij deelneemt in een uitkerings- of premieovereenkomst en wat zijn/haar opbouwpercentage en franchise is. Maar hij ziet niet hoe het opbouwpercentage (of staffelpercentage) en/of de franchise zich verhoudt tot het maximale opbouwpercentage (1,875%) en de minimale franchise (12.953 euro). Zodoende kan hij dus nooit de kwaliteit van de regeling beoordelen en deze vergelijken met een andere uitkeringsovereenkomst, laat staan hiernaar handelen.
Pensioen 1-2-3 is een stap in de goede richting, maar we zijn er nog niet.
De uitwerking van het pensioenakkoord is vormgegeven in een concept wettekst “Wet Toekomst Pensioenen”. De concept wettekst heeft de afgelopen periode opengestaan voor op– en ...
In 2006 besloot de toenmalige regering dat langer doorwerken de nieuwe norm werd. Regelingen om eerder te stoppen met werken werden vanaf toen niet langer ...
Per 1 november 2021 eindigt de levensloopregeling. De spaarinstelling waar je levensloopregeling loopt betaalt op dat moment je levensloopsaldo uit en stort het op je ...
Met gepaste trots introduceren wij de APS Pensioenteam Dienstenwijzer. Wij hechten grote waarde aan voorlichting op het gebied van pensioenen en kiezen daarom bewust voor ...
De kerncijfers voor 2021 zijn bekend. Jaarlijks maakt het ministerie van financiën de kerncijfers bekend. De kerncijfers heb je nodig voor het berekenen van de ...